donderdag 2 juni 2016

een zijdelingse schuiver...

Een tijdje geleden kieperde ik om bij het nemen van een haakse bocht. Ik neem deze bocht wekelijks zonder problemen .Maar deze keer stond er een hevige wind en daar had ik geen rekening mee gehouden... Ik kwam met mijn helm tegen een vangrail terecht en de strada rolde eronder door. Ik viel zowaar in de beek die erachter lag. Gelukkig bleef mijn schoen in de haken vastzitten zodat ik niet helemaal door rolde.Door het dragen van een helm heb ik er geen verwondingen aan over gehouden . De helm was horizontaal midden door ...
Al bij al viel de opgelopen schade mee...De body was getekend met enkele diepe dwarse krassen ,zowel op de zijkant als op de neus.Ook de stickers op de ene zijkant waren  beschadigd. Functioneel was de strada nog in orde, enkel het uitzicht was niet echt om aan te zien. 
Om de kosten wat beperkt te houden werd beslist om alles zelf te herstellen. Met plamuren en spuiten heb ik niet veel ervaring en daardoor duurde het werk ook iets langer dan gehoopt.
Het plamuren verliep met wisselend succes ... en ook het spuiten met spuitbussen bleek niet zo eenvoudig te zijn... Sommige spuitbussen sputterden op het einde waardoor er spatten ontstonden...
De ganse make-over duurde een 8-tal dagen.
Uiteindelijk zijn we tevreden met het eindresultaat , al zie je de overgang van de oude verflaag naar de nieuwe nog wel ... maar dat nemen we er bij... 




de grondlaag





                                                          Het eindresultaat:




nieuwe belettering , ditmaal een stuk groter...









een embleem siert de neus


Vooraleer ik van start kon gaan met de herstellingen , moest ik eerst een methode zien te vinden om de velomobiel van de grond te krijgen . Dat werkt gewoon beter...
Met 2 manuele takels en enkele katrollen maakte ik een systeem zodat de strada een goeie meter boven de grond kon zweven.

De strada wordt op 3 punten opgetild :




de voorkant wordt door middel van  haken door de 2 voorwielen omhoog getrokken






de 2 manuele takels 









Door middel van katrollen die vastgemaakt zijn aan de gordingen worden de kabels naar de takels geleid . 

 Hopelijk blijft de badkuip in de toekomst gespaard van dergelijk leed... al is een ongelukje vlugger gebeurd dan je denkt...

9 opmerkingen:

  1. Ziet er uit als nieuw! Als de fiets niet volledig opnieuw gespoten wordt, zie je altijd verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als er stof of modder aan kleeft zie je er werkelijk niets van... ha,ha...als dat geen opsteker is...

      Verwijderen
  2. Een Stada gaat niet snel om weet ik uit ervaring, maar het kan idd zeker wel. Ik denk dat iedereen weleens met te enthousiaste snelheid een bocht neemt en wel of niet omkieperen hangt dan van factoren af waar je vaak geen invloed op hebt. Zoals wind idd.

    Het enige wat je kunt doen is onmiddelijk rechtuit sturen als je merkt dat ie kantelt...maar dan ook weer moeten er geen obstakels zijn waar je dan op klapt en dat is in bochten vaak wel zo. Ik heb vaak geluk gehad met in gras ploffen met rechtdoor sturen. Maar ja geluk is niet iets waar je altijd vanuit kunt gaan.

    Als je zo leest wat voor een schuiver je hebt gemaakt ben je er goed vanaf gekomen, en de Strada ook. Dat je een velomobiel gaaf en onbeschadigd houdt lijkt mij een illusie. Tenminste als je hem langer dan 1-2 jaar rijdt.

    De eerste schade is verschrikkelijk. Daarna wen je eraan, tenzij je wordt gehinderd door perfectionisme ( welke een officiele psychologische aandoening is )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt er idd niet onderuit.Het blijft een fragiele fiets...maar wel een heerlijke fiets...

      Verwijderen
    2. Omdat ik hoger zit in mijn (huidige) vm had ik ook nogal eens een voorwiel dat los kwam in de bocht.
      Ik rijd nu met ontkoppelde remmen en door alleen het wiel in de binnenkant van de bocht te gebruiken voorkom ik dat die te veel uitveert. Hierdoor blijft de fiets beter op de weg en kan mijn bochtensnelheid hoger zijn met behoud van comfort.

      Verwijderen
  3. Hoi Hans,

    Inderdaad goed weggekomen met enkel wat materiaal schade aan de fiets! En zo te zien netjes gerepareerd voor een doe-het-zelver! Complimenten!
    Quezzzt heeft gelijk, de eerste schade is het ergst, later interesseerd het veel minder, bij mij is het al zo dat de fiets technisch volledig in orde staat, en er optisch niet uitziet.......En daar kan ik prima mee leven!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci,Adri.
      Mijn wederhelft was eigenlijk nog meer van haar stuk dan ik.... hopelijk slijt dat ook even vlug...
      Groeten,Hans

      Verwijderen
  4. Een schuiver is nooit leuk (gelukkig bleef ik tot nu toe gespaard), maar een keer het gebeurd is, verander je er toch niets meer aan. Mooi aangepakt, die herstelling!

    BeantwoordenVerwijderen