zondag 1 november 2015

een nieuwe vlaggenmast en nieuwe kopzorgen...

Gedurende enkele weken experimenteerde ik met de vlaggenmast. Om overdag wat meer op te vallen , kwam er een 2de en langer lint bij. Van beide linten werd de reflecterende strip verwijderd ,zodat er meer fluo-groen te zien is. Onlangs kreeg ik een grote Belgische 3 kleur en deze wil ik versnijden tot een wimpel van 50 cm lengte en 30 cm hoogte. Dit wordt een werkje voor de komende weken...

Om in het donker meer gezien te worden werd er een dikkere vlaggenmast op de trekhaakbeugel gemonteerd . In de mast zijn er aan de voorzijde 2witte ledstrips ingewerkt en aan de achterzijde 1 rode ledstrip en een rode "topstrip"





Om de zaak af te maken en vooral om de batterij te sparen , heb ik er een pinkerdoos tussen gemonteerd . Wie mij nu niet ziet ,kijkt helemaal niet...

Kopzorgen ....

Vorige week had ik een diepere put niet voortijdig gezien toen ik vlotjes aan het rijden was. Een hevige " bonk" en een sterk rubber geurtje lieten me verstaan dat het niet goed zat... Het rechter voorwiel liep bovenaan tegen de wielkast en de band tekende af in het wielgat. Na het demonteren van de veerpoot , zag ik dat de die door de body zat... ( een mens zou van minder in z'n haar krabben )

Binnenin is de body opgestoken...


Aan de buitenzijde het omgekeerde...

Gelukkig was ik gestopt bij een garage en daar had men rondsels liggen die groter waren dan het gat in de body. Toen deze gemonteerd waren , kon ik vooralsnog mijn weg huiswaarts vervolgen.

Intussen weet ik dat er een groot rondsel onder de rubberring dient te liggen, waarop de body steunt.Dat was helaas niet het geval...er zat enkel een rubber tussen de veerpoot en de body... De bewuste veerpoot maakt sindsdien wel een  vervelend licht dokkend geluid op wat minder vlakke wegen. Ik heb deze al eens open gedaan en voorzien van nieuw vet , maar het geluid komt na enkele kilometer terug opzetten.

Op een forum zag ik dat het geluid kan voortkomen van de rubbers. Deze week monteer ik nieuwe rubberringen .Ik zal er ook wat meer monteren ( met extra rondsels ertussen ) zodat ik wat hoger van de grond sta. ( Hier in de omgeving zijn de straten rijkelijk bezaaid met half ronde fietsdrempels waar de onderkant vd strada steevast over sleept. ) 

Het zou ook kunnen dat de veerpoot nu wat teveel speling heeft in het gat vd body en dat de wrijving het geluid veroorzaakt.. Hopelijk is het euvel binnenkort verholpen ...

Bij het nazien vd de veerpoot merkte ik dat er een moer waarmee het frame aan de body is bevestigd , was losgekomen. Een eenvoudige klus was het niet ... de moer bevindt zich binnenin de middengoot en die is enkel met een héél lange sleutel te bereiken. Gelukkig kan je met een stokje en wat tape wonderen verrichten...









2 opmerkingen:

  1. Hallo Hans,

    Die mast is inderdaad wel heel stevig zo te zien! Maar je moet nu zelfs voor een blinde zichtbaar zijn lijkt mij............
    Pech met die veerpoot, aan de buitenkant ligt een dikke rubberring op de veerpoot, onder het rubberen beschermhoesje van de veerpoot ligt als het goed is een ring, of rondsel zoals jij het noemt. Verhogen kan je inderdaad doen met extra ringen.
    Dat gat opgieten met 2 komponenten kan uiteraard, nog beter is het om het met een paar lapjes carbon te lamineren zodat het geheel weer stevigheid krijgt.
    Die moer van het frame is dan losgekomen waarschijnelijk, normaal worden ze in de tunnel vastgelijmd zodat je zonder problemen de zaak kunt aantrekken vanaf de goed bereikbare bovenzijde.
    Succes met de reparatie van het vergrote veerpootgat!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, de mast is stevig uit de kluiten gewassen... Niet echt mooi, maar dans momenteel bijzaak.
    Gezien de beschadiging , zal het idd beter zijn dat we tewerk gaan met een reparatie set glasvezel.
    Groeten ,
    Hans

    BeantwoordenVerwijderen